Skip to main content

OBJEKTIF PEMASARAN PRODUK DI BLOG

OBJEKTIF PEMASARAN PRODUK DI BLOG
Objektif pemasaran adalah perkataan yang biasa digunakan oleh marketer. Ia merujuk kepada pelan dasar atau pelan tindakan yang di reka dengan teliti, bagi mencapai matlamat utama atau matlamat keseluruhan dalam usaha pemasaran. Bagi peniaga kecil dan sederhana, mungkin ramai yang tidak mengambil berat kepentingan strategi pemasaran kerana usaha utama mereka adalah mendapatkan jumlah jualan yang tinggi.  Semua perniagaan kecil dan besar mempunyai matlamat yang sama (jumlah jualan yang tinggi) tetapi strategi pemasaran mestilah digunapakai bagi memastikan usaha pemasaran itu adalah yang terbaik, dapat jualan yang tinggi berskala besar sambil dapat mengurangkan kos pemasaran.
Dalam panduan kali ini, kita akan melihat langkah-langkah yang terlibat ketika merancang strategi pemasaran.  Menetapkan matlamat atau tujuan utama usaha pemasaran (Goal Setting).
Sebelum membuat keputusan atau menulis matlamat yang ingin dicapai melalui sesuatu kempen pemasaran, kenalpasti nilai matlamat tersebut. Matlamat yang efektif perlu mengambil kira beberapa faktor utama seperti;
•    Khusus – Matlamat anda khusus untuk usaha pemasaran pada masa tertentu untuj pastikan anda dapat bezakan matlamat utama dengan matlamat sesuatu kempen pemasaran. Khususkan sesuatu usaha pemasaran, namakan kempen tersebut dengan ‘kempen promosi raya’ atau ‘kempen jualan hujung tahun’ atau ‘kempen pelancaran produk baru’ dan sebagainya.
•    Boleh di ukur (measure) – Matlamat yang ditetapkan mestilah boleh diukur prestasinya supaya ia boleh dinilai keberkesanannya. Contohnya, ia perlu mempunyai sasaran jumlah pelangga (orang yang lihat promosi) atau jumlah jualan yang perlu dicapai dan sebagainya.
•    Boleh di capai – Matlamat anda perlulah berpatutan dan boleh dicapai. Jangan sesekali meletakkan matlamat yang mustahil atau yang boleh menyebabkan pasukan anda hilang motivasi diri kerana kepayahan yang terpaksa dilalui untuk merialisasikan matlamat yang sememangnya tidak boleh dicapai.
•    Realistik – Matlamat seharusnya adalah sesuatu yang berkaitan dengan jenis perniagaan anda serta berkait dengan objektif utama perniagaan. Matlamat adalah ‘kenapa’ anda perlu melakukan usaha pemasaran ini. Ia juga perlulah sesuatu yang realistik. Jangan letakkan sasaran jualan 5,000 unit sebulan sekiranya syarikat anda hanya boleh membekalkan 2,000 unit sebulan sahaja.
•    Mempunyai tetapan masa – Matlamat perlu mempunyai masa tamat, jadi anda perlu tetapkan tempoh masa ia perlu dicapai, supaya matlamat keseluruhan ini boleh dinilai keberkesanannya apabila kempen tamat nanti.

Comments

Popular posts from this blog

VISI, MISI DAN OBJEKTIF

VISI, MISI DAN OBJEKTIF PERNIAGAAN VISI NURRAYSA BEAUTY SKINCARE Menjadikan Nurayysa Beauty dengan mengeluarkan produk kosmetik yang berkualiti serta mampu dimiliki oleh semua golongan masyarakat Malaysia serta memberi peluang niaga untuk menjana pendapatan kepada syarikat dan peniaga. MISI NURRAYSA BEAUTY SKINCARE Meluaskan perniagaan di seluruh ASEAN supaya produk dikenali di persada dunia. OBJEKTIF NURRAYSA BEAUTY SKINCARE •    Memasarkan produk ke seluruh dunia. •    Memberikan perkhidmatan yang baik kepada pengguna-pengguna Nurraysa Beauty. •    Merawat wajah dan kulit menggunakan produk nurraysa dari segi dalam mahupun luaran. •    Menjana pendapatan syarikat dan stokes-stokis kea rah lebih berjaya dan dinamik.

LATAR BELAKANG PERNIAGAAN

LATAR BELAKANG PERNIAGAAN Latar belakang pengasas dan produk Nurraysa Beauty ini diasaskan oleh syarikat yang berdaftar iaitu Syarikat Nur Aini Beauty Collagen Sdn. Bhd. pada bulan Julai 2012 dimana nama pengasasnya Puan Nur Aini binti Zolkepeli yang berumur 27 tahun.  Pemilik produk tersebut berasal dari Terengganu dan menetap di Pahang.  Manakala kilang pemprosesan sabun Nurraysa dijalankan di Pandan Damai yang bertaraf GMP dan mendapat kelulusan KKM.  Nama Nurraysa gabungan nama daripada tiga nama depan sebuah keluarga pengasas produk Nurraysa iaitu, “NUR” nama awal pengasas itu sendiri iaitu Nur Aini Zolkepeli.  Kedua, “RAY” nama anak sulung kepada pengasas tersebut iaitu Rayyan dan ketiga “SA” nama kepada suami pengasas tersebut iaitu Saiful. Menurut Puan Nur Aini, selepas mengenali seorang usahawan wanita yang mempunyai sepuluh tahun pengalaman dalam bidang produk kecantikan,  dan mengajar sedikit sebanyak  mengenai penggunaan bahan semula jadi untuk menghasilkan pencuci muka.