OBJEKTIF PEMASARAN PRODUK DI BLOG
Objektif pemasaran adalah perkataan yang biasa digunakan oleh marketer. Ia merujuk kepada pelan dasar atau pelan tindakan yang di reka dengan teliti, bagi mencapai matlamat utama atau matlamat keseluruhan dalam usaha pemasaran. Bagi peniaga kecil dan sederhana, mungkin ramai yang tidak mengambil berat kepentingan strategi pemasaran kerana usaha utama mereka adalah mendapatkan jumlah jualan yang tinggi. Semua perniagaan kecil dan besar mempunyai matlamat yang sama (jumlah jualan yang tinggi) tetapi strategi pemasaran mestilah digunapakai bagi memastikan usaha pemasaran itu adalah yang terbaik, dapat jualan yang tinggi berskala besar sambil dapat mengurangkan kos pemasaran.
Dalam panduan kali ini, kita akan melihat langkah-langkah yang terlibat ketika merancang strategi pemasaran. Menetapkan matlamat atau tujuan utama usaha pemasaran (Goal Setting).
Sebelum membuat keputusan atau menulis matlamat yang ingin dicapai melalui sesuatu kempen pemasaran, kenalpasti nilai matlamat tersebut. Matlamat yang efektif perlu mengambil kira beberapa faktor utama seperti;
• Khusus – Matlamat anda khusus untuk usaha pemasaran pada masa tertentu untuj pastikan anda dapat bezakan matlamat utama dengan matlamat sesuatu kempen pemasaran. Khususkan sesuatu usaha pemasaran, namakan kempen tersebut dengan ‘kempen promosi raya’ atau ‘kempen jualan hujung tahun’ atau ‘kempen pelancaran produk baru’ dan sebagainya.
• Boleh di ukur (measure) – Matlamat yang ditetapkan mestilah boleh diukur prestasinya supaya ia boleh dinilai keberkesanannya. Contohnya, ia perlu mempunyai sasaran jumlah pelangga (orang yang lihat promosi) atau jumlah jualan yang perlu dicapai dan sebagainya.
• Boleh di capai – Matlamat anda perlulah berpatutan dan boleh dicapai. Jangan sesekali meletakkan matlamat yang mustahil atau yang boleh menyebabkan pasukan anda hilang motivasi diri kerana kepayahan yang terpaksa dilalui untuk merialisasikan matlamat yang sememangnya tidak boleh dicapai.
• Realistik – Matlamat seharusnya adalah sesuatu yang berkaitan dengan jenis perniagaan anda serta berkait dengan objektif utama perniagaan. Matlamat adalah ‘kenapa’ anda perlu melakukan usaha pemasaran ini. Ia juga perlulah sesuatu yang realistik. Jangan letakkan sasaran jualan 5,000 unit sebulan sekiranya syarikat anda hanya boleh membekalkan 2,000 unit sebulan sahaja.
• Mempunyai tetapan masa – Matlamat perlu mempunyai masa tamat, jadi anda perlu tetapkan tempoh masa ia perlu dicapai, supaya matlamat keseluruhan ini boleh dinilai keberkesanannya apabila kempen tamat nanti.
Objektif pemasaran adalah perkataan yang biasa digunakan oleh marketer. Ia merujuk kepada pelan dasar atau pelan tindakan yang di reka dengan teliti, bagi mencapai matlamat utama atau matlamat keseluruhan dalam usaha pemasaran. Bagi peniaga kecil dan sederhana, mungkin ramai yang tidak mengambil berat kepentingan strategi pemasaran kerana usaha utama mereka adalah mendapatkan jumlah jualan yang tinggi. Semua perniagaan kecil dan besar mempunyai matlamat yang sama (jumlah jualan yang tinggi) tetapi strategi pemasaran mestilah digunapakai bagi memastikan usaha pemasaran itu adalah yang terbaik, dapat jualan yang tinggi berskala besar sambil dapat mengurangkan kos pemasaran.
Dalam panduan kali ini, kita akan melihat langkah-langkah yang terlibat ketika merancang strategi pemasaran. Menetapkan matlamat atau tujuan utama usaha pemasaran (Goal Setting).
Sebelum membuat keputusan atau menulis matlamat yang ingin dicapai melalui sesuatu kempen pemasaran, kenalpasti nilai matlamat tersebut. Matlamat yang efektif perlu mengambil kira beberapa faktor utama seperti;
• Khusus – Matlamat anda khusus untuk usaha pemasaran pada masa tertentu untuj pastikan anda dapat bezakan matlamat utama dengan matlamat sesuatu kempen pemasaran. Khususkan sesuatu usaha pemasaran, namakan kempen tersebut dengan ‘kempen promosi raya’ atau ‘kempen jualan hujung tahun’ atau ‘kempen pelancaran produk baru’ dan sebagainya.
• Boleh di ukur (measure) – Matlamat yang ditetapkan mestilah boleh diukur prestasinya supaya ia boleh dinilai keberkesanannya. Contohnya, ia perlu mempunyai sasaran jumlah pelangga (orang yang lihat promosi) atau jumlah jualan yang perlu dicapai dan sebagainya.
• Boleh di capai – Matlamat anda perlulah berpatutan dan boleh dicapai. Jangan sesekali meletakkan matlamat yang mustahil atau yang boleh menyebabkan pasukan anda hilang motivasi diri kerana kepayahan yang terpaksa dilalui untuk merialisasikan matlamat yang sememangnya tidak boleh dicapai.
• Realistik – Matlamat seharusnya adalah sesuatu yang berkaitan dengan jenis perniagaan anda serta berkait dengan objektif utama perniagaan. Matlamat adalah ‘kenapa’ anda perlu melakukan usaha pemasaran ini. Ia juga perlulah sesuatu yang realistik. Jangan letakkan sasaran jualan 5,000 unit sebulan sekiranya syarikat anda hanya boleh membekalkan 2,000 unit sebulan sahaja.
• Mempunyai tetapan masa – Matlamat perlu mempunyai masa tamat, jadi anda perlu tetapkan tempoh masa ia perlu dicapai, supaya matlamat keseluruhan ini boleh dinilai keberkesanannya apabila kempen tamat nanti.
Comments
Post a Comment